
 
 

 

 

History of the first newspaper in “euskera”: 

Esukaldunon Egunkaria 

 
 

Euskaldunon Egunkaria (thereafter Egunkaria) was the only newspaper published in  

“euskera”, a language considered as one of the oldest of Europe. Since the 80s, the Basques had 

already a radio (Euskadi Irratia) and a TV station (Euskal Telebista 1) in  “euskera”, installed 

by the Basque government. But there was no newspaper in  “euskera” until 6 December 1990, 

date of inception of Egunkaria1.  Egunkaria is born out of the necessity to allot the Basque 

society a newspaper which, besides informing the Basques in “euskera”, would contribute to 

the linguistic standardization of this language. Thousands of Basques contributed financially to  

create something which had until then been only a dream. 

 

Since its inception in 1990 until the closure ordered by the Audiencia Nacional in 2003, 

Egunkaria had never been subject of a judicial action and even less of a condemnation. It was a 

newspaper for all Basques interested to read every morning a paper edited entirely in Basque. 

Distributed in the whole Basque territory (Spain and France), it was a daily in which all 

political, union, economic and social interests of the country were voiced. Nevertheless, on 20 

February 2003, the judge of the Audiencia Nacional decided to close the daily arguing 

presumed links with ETA. 

 

A case without legal grounds 

 

The main accusations supported by the Spanish Civil Guard and endorsed by the judge 

in charge of the case are based on two fundamental elements: 

 

1. Financing of the newspaper by ETA and 

2. Control by ETA of the newspaper, via appointing Board members of its trust. 

 

                                                 
1 Except the courageous experience of the paper EGUNA, published during 6 months during the Spanish 

civil war, from January to June 1937. 

 



1. Financing of ETA. After six years of inquiry (two years before and four after the 

closure), neither the magistrate nor the Spanish Civil Guard, author of the accusation, could 

demonstrate that ETA had financed the daily Egunkaria. More so, in the judicial order of 600 

pages, the judge «forgot» the question of financing and thus omits to mention one of the 

principal reasons invoked to justify the closure of the newspaper. 

2. Control by ETA. The judge accused the directors of the newspaper to be members and 

collaborators of ETA. Though, after seven years of inquiry, neither the judge nor the Spanish 

Civil Guard could demonstrate that the appointment of the directors was made by ETA and that 

the persons chosen were persons trusted by ETA. The prosecutor was only able to show a 

document found with one of the members of ETA during a police operation in which the 

organization expresses its interest for the nominations of the directors of the Board. Thus, the 

document, as rightly stated by the prosecutor of the case in the report †† requesting the 

provisional closure of the case, does not show that ETA controlled the newspaper or had direct 

or indirect influence in its operation and even less that it appointed the directors.2 

 

 

Indignation of the Basque society 

 

The closure of Egunkaria, despite its “provisional” nature, became de facto “final”  

when after one year, the judge ordered the liquidation of the assets and liabilities of the 

publisher. Thus, the judge did not wait for the verdict of a tribunal affirming the culpability of 

the directors of the newspaper. One year after the closure and much before the holding of the 

trial (which at the date of this writing, march 2008 has still not been held), the judge liquidated 

definitely the publishing firm, rendering the recuperation of the newspaper impossible. 

 

The Basque society reacted immediately in an impressive and surprising manner 

launching a campaign of protest against the closure of Egunkaria and created channels of 

solidarity with the accused. Two days after the closure, the streets of Donostia (San Sebastian) 

lived under the slogan “Egunkaria aurrera” (Egunkaria ahead), the biggest popular 

demonstration which ever took place in that city. The closure of the unique newspaper in 

“euskera” had been interpreted by the political, social, unionist and cultural majority as a direct 

attack on the Basque society. The anger of the citizens rose even more when the medias 

published the accusations of pertaining to or collaborating with ETA, called for by the judge 

against the detainees. In fact, given the popularity and the social prestige of the accused, 

nobody in the Basque Country believed such accusations. The mobilizations lasted for months 

during which popular initiatives arose in protest against the closure of the newspaper and the 

detention of some of the directors. 

 

Today (March 2008), twelve accused persons are still awaiting the date of the trial 

although the Prosecutor ordered the provisional classification of the case and not the holding of 

the trial. To date, the accused are in “provisional” liberty on bail, and after having suffered five 

days of interrogation in incomunicado detention; one of them spent 18 months and two others 8 

months in detention called “provisional”, i.e. detention pending trial. 

 

International interest 

 

                                                 
2
 Ordinary indictment No. 44/04 of the Central Court of First Instance No. 6, Court Record No. 21/05, 

First Section, Criminal Division, Spanish National Court. 



Many international human rights organizations protested against the closure of the 

newspaper: Pen Club, Amnesty International, Reporters Without Borders-International, etc. 

International media (TIME Magazine, The Guardian, The Independent, Le Monde, The 

Washington Post, RAI, BBC, etc.) echoed with their publicization of the case and sent reporters 

to interview the detainees on bail. Even today, five years after the closure of the newspaper, 

journalists of the international media continue to go to the Basque Country, in order to report 

on the closure of the newspaper and the situation of freedom of the press in the Basque 

Country. 

 

Besides the closure of Egunkaria and the arrest of its directors, the issue of torture 

committed by the Spanish Civil Guard on five of the ten detainees during the closure operation 

was too much for a great number of citizens and prompted numerous European medias to deal 

with the issue of the closure of the newspaper. Journalists could not believe that in 2003, in the 

21st century, in a European country, journalists and directors of a newspaper were tortured. 

Thus, denunciations of torture made such an echo that the United Nations Special Rapporteur3 

on torture, after meeting with some of the tortured directors, released a very severe report on 

the practice of torture of the Basque detainees. 
 

 

 Awaiting trial 

 
Although the actual date for the trial has yet to be announced, it could well take place in 

a matter of a few months. The trial is scheduled to be held at the Spanish National Criminal 

Court, which is in fact the court specially set up to try crimes of terrorism. 12 Egunkaria 

members will be standing trial, and the penalties being sought by the popular prosecution are 

outrageous: 280 years in prison and fines amounting to 234 million euros. The popular 

prosecution is accusing the 12 defendants of belonging to the armed organisation ETA. 

 

Bearing in mind the judgments that this special court has been handing down recently, 

the 12 defendants run a very great risk of being sent to prison. 

 

 

 

More information: www.egunkaria.info 

 

Martxelo Otamendi: motamendi@berria.info 

 

 

                                                 
3
 For more details, see the report of the UN Special Rapporteur on torture, introduced at the 60th session 

of the Commission on Human Rights in February 2004 (E/CN.4/2004/56/Add.2). 


